BESTILLINGSBETINGELSER

Ved kjøp av produkter og tjenester hos indieforfatterne, forkortet IFOR, er dette en avtale mellom;

IFOR, org.nr.: 925619779. indieforfatterne SA, E-post; post@indieforfatterne.no 

Nedenfor finner du våre betingelser som gjelder for bestillinger av produkter fra www.indieforfatterne.no.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Har du spørsmål rundt dine rettigheter og lovverk rundt kjøp anbefaler vi deg å ta en titt på Forbrukerportalen.

Denne nettsiden eies av medlemmene i indieforfatterne SA, et samvirkelag bestående av norske indieforfattere.

Bestillingen som du legger inn på denne siden blir bekreftet i en e-post til deg, og så blir bestillingen sendt videre til forfatteren av boken du ønsker å kjøpe. Forfatteren vil deretter kontakte deg for å avtale betaling og levering av bøkene.

Din bestilling er ikke forpliktende før du har avtalt endelig betaling og levering med forfatteren.

For å handle i vår nettbutikk må du ha fylt 18 år. Er du under 18 år kan du få en myndig, f.eks. en foresatt, til å handle for deg.

Forbehold
Vi tar forbehold om feil i priser, tekst/spesifikasjoner og at enkelte produkter og størrelser kan være utsolgt. Dette gjelder særlig salgsvarer.

Lagerbeholdning
Vår nettbutikk har intet lager, og våre forfattere sender ut bøker fra sitt eget utsalgssted. Løsningen her er å betrakte som forfatterens egen nettside og denne tilstreber å ha korrekt lagerbeholdning men det kan ved direktesalg og/eller mottak av varer være noe etterslep i oppdatering av antall.

Betaling
Bestilling i IFOR nettbutikk betales med den betalingsmåte du og forfatter blir enige om.

Betalingen
Ved bestilling av varer vil du og forfatter bestemme hvilken metode og når betaling skal finne sted.

Levering
Varen sendes i kjøperen så snart det er mulig, som regel innen fem dager.

Varen sendes til den adresse kjøper av har oppgitt.

Dersom varen ikke er på lager, vil forfatter informere om dette og anslå leveransetidspunkt. Dersom en forsinket leveranse ikke er ønskelig for kjøper, vil ordren på kjøpers anmodning slettes og bestillingen annuleres.

Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrefristtloven.

Forfatteren må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøperen har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt. Selger tilbakefører beløpet senest 14 dager etter varen er mottatt i retur.

Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning.

Reklamasjon til selgeren skal skje skriftlig.

 

Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Forfatter kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Forfatter har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Konfliktløsning
Klager rettes til forfatteren innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.